Nå tenkte eg plutselig på..når vi hadde dikt og tekst analyse tolkning på skolen...
Noen hata det, andre likte det.
Var uansett ikke meningen at læreren skulle få 20 like svar hver gang da, tror eg.. 😄
Synes det er fint med tekster som sender tankene i diverse retninger eg...
(utenom juridiske og avtalebindende tekster...og fagtekster og informative tekster f.eks)
Eksempel på at det kan være hendig å være en tolker, i ikke tolke-kontekst; Nettopp fordi eg er/viste meg relativt god på å se alternative tolkninger i tekster, fikk eg som tillitsvalgt jobben som "korrekturleser" sammen med juristene, i forhandling-sammenhenger. Der er det jo ønskelig med null tvetydighet.
Da er det fint å kunne sjekke om det er noen som helst muligheter for å kunne tolke det som står der på en annen måte, enn det er ment.
Så man unngår unødvendige og utilsiktede tvister og "feil" praktisering av avtalen/teksten, i ettertid.
Nå eg er naturlig detaljfokusert, analytisk, og "kritisk" tenkende av meg som person. Har alltid vært. Liker utfordringen i det, men blir jo også som en ryggmargsrefleks. Å alltid undersøke om det er/kan være flere sider av saken. Har også en utdanning som sørger for at du blir detaljorienter og sånt, om du ikke var det fra før.. :P
Og den egenskapen har hjulpet meg mye til å oppdage lite "synlige" ting/forhold/problemer, ut fra små signaler eller lite info, i jobben.
Alle er ikke sånn, og alle finner det heller ikke like "spennende", naturlig eller utfordrende å drive og grave og tolke.
Og eg eg tror nok uansett de aller fleste en eller annen gang i livet (iallefall på skolen) har tenkt; herreguuud.. hvor mye skal man måtte/kunne tolke her, da!! he he Det har eg også gjort. ;-)
Men på samme måte som det er greit å la være å tolke, må det være greit for de som ikke lar det være.
Ingen grunn til å disse den ene eller andre tolkningen, eller legge beslag på fasiten, iallefall.
:-)